Wat zijn retourproducten? Zijn dat niet gewoon tweedehands producten?

Wat zijn retourproducten? Zijn dat niet gewoon tweedehands producten?

Met opstarten van De Retourboer hebben we vaak de vraag gekregen wat een retourproduct is. En nog krijgen we vaak de vraag, want retourproducten zijn gewoon hetzelfde als tweedehands producten toch? Nee, retourproducten en tweedehands producten zijn verschillend. In deze blog zal ik uitleggen wat het verschil is en welke soort productcondities wij bij De Retourboer hebben.  

Wat kan er retour gestuurd worden en wordt dus een retourproduct?
Hoeveel producten heb jij afgelopen tijd online besteld en retour gestuurd? Verkeerde kleur, toch anders dan je verwacht, te klein of je hebt toch wat anders bedacht, heeft een kleine schade etc. Dit heb je vast weleens gedaan met kleding bij grote webshops. Maar retour sturen van producten gebeurt niet alleen met kleding, maar ook met keukenapparaten, televisies, radio's, speelgoed, knuffels, haarverzorgingsproducten, lichaamsproducten enz. Eigenlijk kan alles geretourneerd worden bij webshops en winkels met bepaalde voorwaarden en binnen gestelde termijnen. 

Wat is het verschil met tweedehands producten?
Tweedehands is de aanduiding voor goederen die al bij iemand anders in eigendom voor het gebruik zijn geweest. Tweedehands producten zijn dus vaak (veelvuldig) gebruikt door de verkoper. Retourproducten zijn voornamelijk maar 1 keer gebruikt of een aantal keer getest en zijn niet geschikt bevonden door de koper. Dit kan ook door een kleine schade zijn, het product niet de goede kleur is of het de verkeerde afmetingen bevat.  

Wat gebeurt er met geretourneerde producten?
Veel (nieuwe) geretourneerde producten die retour komen bij grote webshops gaan vaak niet terug de voorraad in, maar belanden op een grote hoop en verdwijnen uiteindelijk de prullenbak in. Dat is toch zonde! Dat vinden wij nou bij De Retourboer ook!
Het controleren van de producten op de schades en functies kosten voor de grotere ondernemers te veel geld en tijd. Steeds vaker proberen winkels wel 'tweedekansjes' of showroommodellen of retourproducten te verkopen voor een lagere prijs. Daarnaast worden veel partijen met diverse producten daarom ook aangeboden voor andere ondernemers.

Wat doen wij met de retour gestuurde artikelen?
Na een uitgebreide controle biedt De Retourboer retour gestuurde artikelen (retourproducten) en restpartijen met nieuwe producten een 2e kans op de webshop. Wij willen product verspilling tegengaan, want erg duurzaam en goed voor het milieu is het niet om producten zo in de prullenbak te laten verdwijnen.

Productcondities van de (retour)producten
Die grote hoop (nieuwe) producten en restpartijen geven wij een tweede kans op de markt voor een leuke prijs en soms spot goedkoop. Veel producten worden alleen geopend, bekeken en terug gestopt in de verpakking voordat deze retour worden gestuurd. Deze producten zijn dan eigenlijk nog zo goed als nieuw op de verpakking na.  

Soms is de verpakking beschadigd of zit er een kras op het product. Maar de producten functioneren nog prima. Als je een product voor een leuke en betaalbare prijs kan kopen, is dat krasje onderop/achterop of de beschadigde verpakking toch niet zo erg? Bij elk product wordt aangegeven welke productconditie het heeft. Dit wordt vaak beschreven in de omschrijving en vaak zijn er foto's van de schade toegevoegd. Dus je kan zien wat de schade is en waarvoor je betaald.

We verkopen op onze website ook soms 'nieuwe' producten of restpartijen. Deze hebben ook een productconditie, zodat het goed uit elkaar te houden is.

Hierbij de complete uitleg van de productcondities:

Productconditie A: Een A product is een nieuw product of een product van een restpartij en is dus geen retourproduct. Veel producten van Gusta en het speelgoed is bij ons nieuw. Het speelgoed wordt alleen verkocht als het echt veilig is. Dus geen ontbrekende onderdelen bij speelgoed waar een kleintje zich in kan verslikken of waardoor het product onveilig wordt. Schoon en veilig, daar staan wij voor.

Productconditie B: Een B product is een retourproduct of restproduct in nieuwstaat. Het product is eigenlijk niet van nieuw te onderscheiden, maar is wel een retourproduct. Het product is door ons gecontroleerd en getest. Wij pakken het product daarna weer op een goede manier in zodat het veilig bij de klant aankomt. De verpakking is dus wel door ons geopend voor controle. 

Productconditie C: Een C product is een retourproduct met lichte schade/gebruikerssporen. Het kan zijn dat het product gebruikerssporen bevat omdat de klant het getest heeft. Het product kan lichte schade bevatten aan zij-, achter- en/of onderkant. Ook bij deze producten kan de doos ontbreken of beschadigd zijn. Ook melden wij bij deze producten waar het de schade zit door middel van foto's en tekst. Heel veel huishoudelijke apparaten hebben bij ons een productieconditie C i.v.m. beschadigde verpakkingen. Het product is vaak als nieuw. 

Productconditie D: Een D product is door ons gecontroleerd en getest. Het product heeft groter zichtbare schade aan de voor-, zij-, boven- en/of onderkant. Ook bij deze producten kan de doos ontbreken of beschadigd zijn. Alle schades worden door middel van een foto's weergegeven op onze site. Daarnaast vermelden wij de schades in de tekst.

Hoe bepalen wij de prijs van de producten?
Wij kijken naar de prijzen van de producten online. Mocht het product nieuw zijn, dan kijken we alsnog of we het voor een lagere prijs kunnen aanbieden. Maar soms is dat niet mogelijk. Heeft het product schade of is het een retourproduct, dan krijg je meer korting. Hoeveel schade het product heeft, speelt mee met de prijsbepaling. Is het product in nieuwstaat en heeft het alleen wat schade aan de doos? Dan krijg je minder korting. Zo stellen wij bij De Retourboer de prijzen vast.

We hopen dat je wat meer hebt geleerd over retourproducten, tweedehands producten en het verschil daarvan. En hoe wij werken met retourproducten en de productcondities. Hopelijk vond je het leuk om deze blog te lezen, geef dan een duimpje hieronder. 

Als je vragen hebt over producten of is er nog iets niet duidelijk over de retourproducten, mail gerust onze klantenservice even via [email protected] We staan je graag te woord!

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* We delen je e-mailadres niet met andere partijen.
Vragen?
Neem contact op met onze klantenservice. We helpen je graag!
iDEAL PayPal Maestro
Mijn account
Je bent niet ingelogd. Log in om gebruik te maken van alle voordelen. Of maak nu een account aan.
Winkelwagen
Uw winkelwagen is leeg
Zoeken
Search suggestions
Geen producten gevonden...
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »